Da li znate ko je Mita Orešković?

Ovu knjigu sam dugo čekala! Мита Орешковић: први српски кантаутор
U doba kada je naš prvi melograf, muzikolog i ideolog našeg narodnog muzičkog stvaralaštva FRANJO KSAVER KUHAČ (20.11.1834 — 18.6.1911.) otkrio našoj muzičkoj istoriji Osječanina PAJU KOLARIĆA (17.1.1821. — 13.11.1876. g.) kao osnivača Prvog tamburaškog orkestra u nas (1847. u Osjeku) i kompozitora popularnih pesama uz tamburu („Miruj, miruj srce moje“, „Šeto sam se gori, doli“ itd.) upoznao je u Šidu MITU OREŠKOVIĆA (Šid, 1824. — 1875.)| izvrsnog tamburaškog primaša i narodnog pevača koji je znao i sam napisati pesmu uz tamburu. Kuhać, koji ga 1870. godine spominje kao „pokojnoga“ — zapisao je u Šidu još za Oreškovićevog života nekoliko njegovih pesama od kojih su najpoznatije „Zar ako si moja mati“, „Mladi momci s proleća“, „Nemam časti ni kredita“, „Držte čaše svi u ruci“, „Čuj diko“, „Ženidba“, „Pomen“, i „Prag je ovo milog Srpstva“ iz 1849. godine.

mita_oreskovic_prvi_srpski_kantautor_v-2
( ŽICE TAMBURICE II | Glavni i odgovorni urednik BORIS ČERNOGUBOV | izdavač: SAVEZ MUZIČKIH DRUŠTAVA VOJVODINE | Novi Sad, aprila 1985.)

PRAG JE OVO MILOG SRBA
Mita Orešković

Prag je ovo milog Srba na kojem stojimo,
A zlotvor na njega stupa sad da se borimo.
Gospodaru glavni, Mihailo slavni,
Mi smo se zakleli, tebi biti verni.
(The refrain with each verse.)

Ti s nama, mi s tobom, i u vatru i u vodu,
Brat s bratom, rod s rodom, ruši svaku nezgodu.
Drino, vodo ladna, razbacuj svoj tok,
Sad je srpska slava obnovila skok.

U zlotvora prijatelja ne možemo naći.
Nasuprot mu svagda treba junački izaći.
I mi to velimo, od srca želimo,
Bolje da pomremo, neg da robujemo.

U Bugarskoj i u Bosni naša braća pište,
Njine žene, njina deca od zlotvora vrište.
Treba da idemo da im pomognemo,
I sve da činimo da ih izbavimo.

Kornelije Stanković SABRANA DELA | Pesme za glas i klavir, muški i mešoviti hor | Knjiga druga | Beograd • Novi Sad 2007

Оставите одговор

